رژیم غذایی کم چرب برای کاهش وزن از رژیم های غذایی دیگر تاثیر کمتری دارد

4 نوامبر 2015- با توجه به تحقیقات جدید، شواهدی دال بر موثرتر بودن یک رژیم غذایی کم چرب برای کاهش وزن نسبت به سایر رژیم های غذایی با شدت مشابه وجود ندارد.

این مطالعه که توسط محققان در بریگهام و بیمارستان زنان و دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون، انجام شده است، همچنین نشان داد که رژیمهای غذایی کم کربوهیدرات منجر به کاهش وزن بیشتری نسبت به رژیم های غذایی کم چرب می شوند. این یافته ها نشان می دهد که دستورالعمل های رژیم های غذایی کم چرب، که از دهه ی 1980برای افرادی که تمایل به کاهش وزن دارند، توصیه شده است، نادرست بوده و دارای کاستی هایی می باشند.

رژیمهای غذایی کم چرب سنگ بنای دستورالعمل های غذایی برای افراد مبتلا به دیابت نیز هست.  با این حال، در سال های اخیر، تحقیقات به طور فزاینده ای نشان داده اند که این دستورالعملها ناقص هستند و یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات می تواند برای افرادی که به دنبال کنترل قند خون خود هستند، موثرتر عمل کند.

این مطالعه یک متاآنالیز است که در آن محققان 53 تحقیق در این زمینه را بازنگری و تجزیه و تحلیل کردند.آنها دریافتند که در کارآزمایی های کاهش وزن، مداخلات کم کربوهیدرات برای کاهش وزن نسبت به مداخلات کم چرب به طور قابل توجهی موثرترند. در مطالعات دیگر، که رژیمهای کم چرب با رژیمهای کم کربوهیدرات مقایسه نشدند، محققان تفاوت معنی داری را بین مداخلات غذایی کم چرب و پرچرب نیافتند.

محققان نتیجه گیری نمودند که این یافته ها نشان می دهد اثر طولانی مدت مداخله ی تغذیه ای کم چرب بر وزن بدن، بستگی به شدت مداخله در گروه های مقایسه شده دارد. هنگامی که مداخلات غذایی با شدت مشابه با یکدیگر مقایسه می شوند، شواهدی از کارآزماییهای تصادفی شاهددار که از تاثیر رژیم های کم چرب نسبت به سایر مداخلات غذایی برای کاهش وزن طولانی مدت، پشتیبانی کند، وجود ندارد.

این یافته ها در مجله Lancet Diabetes &Endocrinologyمنتشر شده است.

منبع:


http://www.diabetes.co.uk/news/2015/nov/low-fat-diet-less-effective-for-weight-loss-than-other-diets,-study-finds-92094783.html